Pora poznać Metropolis – "Lois Lane: Double Down", II część serii

Lois Lane: Double Down autorstwa Gwendy Bond, druga część serii o nastoletniej Lois Lane, zabiera nas ponownie w pogoń za młodą dziennikarką, która stara się znaleźć ciekawy temat na artykuł a jednocześnie pomóc bliskim.


Mimo że ogólny zarys fabuły sugeruje, że i ta książka idzie tym samym tropem co pierwsza część, to jednak nie ma to miejsca. Sytuacja, w którą wpadła Lois, jest mniej paranormalna, ale z drugiej strony przerysowane kwestie naukowe nadal sprawiają, że doskonale czuć komiksowy klimat. Na dodatek pojawia się więcej elementów – nazw i nazwisk – znanych z komiksów DC, dzięki czemu widać, że autorka powoli wprowadza Lois głębiej w świat, z którego się wywodzi.

Tutaj również chcę dodać, że w notce o pierwszej książce z tej serii [Przygody nastoletniej Lois Lane w Metropolis – "Lois Lane: Fallout", I część serii] wspomniałam o obecności takich komiksowych postaci jak Clark czy Perry, ale kompletnie zapomniałam o tym, że przecież Lois nie przeprowadziła się do Metropolis sama, tylko z rodziną. Dlatego ich również można zaliczyć do postaci pochodzących z komiksu, które pojawiają się w serii.

W Double Down rozwija się nie tylko sama Lois, ale i jej związki z innymi. Jest już zadomowiona w Metropolis, zdobyła przyjaciół i nadal pracuje w gazecie. Zajmowała się właśnie historią-wypełniaczem, kiedy siostra jej przyjaciółki zemdlała w najgorszej części miasta. Lois od razu zdecydowała się pomóc, ponieważ wyjaśnienie dziewczyny, co tak właściwie się stało, zaciekawiło ją – a zaciekawiona Lois to działająca Lois. Jej "szczęście" sprawiło, że sytuacja, w którą się wplątała, jest o wiele bardziej niebezpieczna, niż na początku się wydawało, ale również godna miejsca na pierwszej stronie gazety. Wprowadzeni zostają Moxie "Boss" Mannheim i Dabney Donovan, jasno wskazując, że Lois ma do czynienia z Intergangiem.

Ale to tylko główna fabuła. Dodatkowo pojawia się problem u Clarka, gdy okazuje się, że na forum o paranormalnych wydarzeniach, pojawia się osoba, która twierdzi, że zna daty i miejsca, kiedy i gdzie pojawi się "latający człowiek". Lois nie za bardzo może w tej kwestii nic zrobić oprócz doradzenia, jakie kroki można podjąć, co okazuje się tym, co właśnie było potrzebne. Ten element wydaje się być jedynie wprowadzeniem do większej fabuły (być może do trzeciej książki, Triple Threat?) i mam nadzieję, że tak właśnie jest, bo mimo iż jest to książka o Lois, to i Clark zasługuje na swoje rozwinięcie, a obecność Lois podczas takich wydarzeń będzie na plus.

W tej książce znalazły się elementy, które urzekły mnie również w filmie Wonder Woman. Były to drobne rzeczy, które trwały chwilę, ale mówiły wiele. Fragment o tym, jaka Lois jest uprzywilejowana, czy rozmowa na temat tego, jak powinien zachować się chłopak, kiedy stracił możliwość zejścia się z dziewczyną, bo znalazła innego (i chłopak posłuchał rady! Nie obnosił się ze swoim "a co to nie ja"!).

Cytat z książki Lois Lane: Double Down autorstwa Gwendy Bond:
— Dlaczego mam wrażenie, że w takie budynki stają się dziko zamieszkałymi lokalami? — zapytałam nikogo konkretnego. — Czy myślę stereotypowo o złych dzielnicach? — Może i przeprowadzałam się wiele razy, ale nie łudziłam się co do tego, jak jestem uprzywilejowana. Chciałam, żeby mnie poprawiono, jeśli wychodzę z błędnego założenia, które zdobyłam oglądając zbyt wiele filmów i nie posiadając wystarczającej wiedzy o dzielnicy, w jakiej byliśmy.

Gwenda Bond nie zawodzi. Jej Lois nadal posiada wszystkie cechy, za które ją podziwiam. Jest dobrze napisaną nastoletnią dziewczyną, która nie zamyka się w cechach Strong Female Character. Świat, w jakim żyje, nie jest również światem stereotypowych nastolatków przedstawianym paręnaście czy parę lat temu. Widać to przy okazji rozmowy o popularnych grupkach i osobach w szkole, gdzie przełamany jest stereotyp "sport = bycie popularnym". Osoby popularne nie są z jednego worka, a o ile sama Lois do popularnej grupki nie należy, to wśród jej przyjaciół znajduje się osoba, która za popularną jest uznawana.

Druga część serii trzyma poziom pierwszej książki i sprawia, że czekanie około pół roku na wydanie trzeciej części w tym samym miękkim wydaniu, w którym posiadam dwa pierwsze tomy, będzie dla mnie wyzwaniem ;)

Lois Lane: Double Down
Autorka: Gwenda Bond

I część: "Lois Lane: Fallout" [link]
II część: "Lois Lane: Double Down" [link]
III część: "Lois Lane: Triple Threat" [link]

Komentarze

Popular Posts

Jak śmierć Lois Lane oddziałuje na Supermana

Flame on! Queerkodowanie jednego z pierwszych superbohaterów Marvela